آئین نامه و مقررات مربوط به درج آگهی در پیک محله سبز
(گزیده ای از قوانین و بخشنامه های وزارت ارشاد در خصوص آگهی نامه های تبلیغاتی )

الف - آگهی های تبلیغاتی باید با موازین شرعی و قانونی کشور منطبق باشد
ب - آگهی گیرنده موظف است هنگام پذیرش آگهی هویت فرد را احراز نموده و سفارش دهندگان باید مستندات لازم قانع کننده و قانونی را برای ادعاها و استدلال های موضوع آگهی را داشته باشند و مستندات خود را به کانون تبلیغاتی ارائه نمایند . ( از جمله تصویر مجوز های فعالیت )
ج - آگهی نباید حاوی مطالب و تبلیغ خلاف واقع باشد :

نوع تخلف در خصوص مطالب تبلیغاتی
1 استفاده از مطالب گمراه کننده و ادعاهای غیر قابل اثبات مانند : تنهاترین ، بهترین ، تخصصی ترین و ...
2 استفاده از صفات اغراق آمیز مانند : کاملا بهداشتی ، صد در صد تضمینی و ...
3 استفاده از صفات تفصیلی و عالی بصورت صریح و یا هر شیوه ای در نگارش بمنظور القای مفهوم بر تر و برترین بدون تایید مراجع ذیصلاح
4 بی ارزش یا فاقد اعتبار جلوه دادن خدمات و کالاهای دیگران
5 تقلید از ساختار ، متن ، شعار ، تصاویر و یا شباهت های تبلیغات تجاری محصولات دیگر که مصرف کننده را فریب و گمراه کند
6 استفاده از اسامی ، عناوین و نشان افراد و موسساتی که دارای شهرت هستند به نحوی که مصرف کننده را فریب دهد
7 ارتکاب و یا ترک فعل که سبب فریب مخاطب از نظر کمیت و یا کیفیت گردد
8 تبلیغ فراتر از واقعیت کالا و یا خدمات مورد نظر
9 عدم ارائه اطلاعات دقیق ، صحیح و روشن کالا و یا خدمات
10 استناد به تائیدیه هایی که تاریخ اعتبار آنها منقضی و یا به هر دلیل معتبر نیستند
11 استناد به تقدیر نامه ، جایزه و گواهی صادر شده از مراکز رسمی فرا تز از متن آنها
12 استناد به منابع و مراجع خارجی در تبلیغ محصولات داخلی بدون تایید مراجع ذیصلاح
13 استفاده ابزاری از زنان ، مردان و کودکان که نقش اصلی را در معرفی کالا و خدمات ایفا می کنند
14 تبلیغاتی که مروج عقاید خرافی ، فساد و یا مخالف ادیان رسمی باشد
15 تبلیغاتی که موجب توهین به ادیان رسمی ، رسوم ، قومیتها ، لهجه ها و گویش های مختلف شود
16 تبلیغاتی که سبب رنجش اشخاصی که از برخی معلولیت های و بیماریها رنج می برند می شود
17 آگهی نباید تداعی کننده ترجیح بین جنس مذکر و مونث باشد
18 استفاده از کودکان برای معرفی کالا وخدماتی که انتظار مصرف و یا بهره مندی از خدمت یا خرید آن توسط ایشان نمی رود
19 تبلیغ کالاها ، خدمات و مصنوعات بیگانه در صورتی مجاز است که عرضه و فروش آن در داخل کشور ممنوعیت قانونی نداشته باشد
20 تبلیغ کالاها ، خدمات و مصنوعات کشورهای بیگانه نباید تولیدات داخلی را بی ارزش نشان دهد

د - تخلفات مربوط به تصاویر
1 پوشش و آرایش شخصیتهای مورد استفاده در آگهی باید متناسب با عرف ملی ، مذهبی و عفت عمومی جامعه باشد
2 تصاویر افرادی که دارای کروات هستند
3 تصاویر نماد فرهوهر ، تصاویر تک چشم و تصاویر القاء وحشت و خشونت
4 تصاویر نیمه برهنه مردان بدن ساز ( باشگاه های ورزشی )
5 استفاده از تصاویر افراد مشهور ( ورزشکاران ، بازیگران و ... ) بدون اجازه از آنها
6 استفاده ابزاری از زنان ، مردان و کودکان که نقش اصلی را در معرفی کالا و خدمات ایفا می کنند
7 استفاده از تصاویر و عناوین مقامات کشوری و تمثال پیشوایان مذهبی و شخصیتهای تاریخی و فرهنگی
8 استفاده از تصاویر رفتار پرخطر ( کشیدن سیگار ، نوشیدن نوشابه گازدار ، خوردن فست فود )
9 هرگونه تبلیغات مواد دخانیات ( سیگار ، قلیان و ...)
10 تروج تخریب محیط زیست و تصاویر جانوران در حال اذیت

تخلفات در خصوص موضوع آگهی
1 تبلیغ کالاهای مضر ( مواد غذایی چرب ، روغن جامد و روغن های بالای ترانس 50 ، سس های چرب ، اسنک ، غلات حجیم شده ، چیپس ، خیارشور ، شوریجات ، قند و شکر ، پاستیل و یخمک ، نوشابه های انرژی زا و رژیمی ، سوسیس و کالباس ، همبرگر و ناگت ، شیرخشک )
2 تبلیغ خدمات نگهداری ، خرید و فروش ، غذای حیوانات خانگی ( بویژه سگ و گربه )
3 تبلیغ مراکز موسیقی غیر مجاز و زیر زمینی
4 تبلیغ سفر های خارجی ( محیطی و آگهی )
5 تبلیغ مراکزی که فعالیت آنها منوط به داشتن پروانه و مجوز رسمی از مراکز ذیصلاح باشد
6 تبلیغ کالا و خدمات خارجی که مشابه داخلی دارند
7 تبلیغ کالاها و خدماتی که از سوی مراجع ذیصلاح غیر مجاز اعلام می شود
8 درج آگهی های دولتی مانند مناقصه ها ، مزایده ها ، حصر وراثت ، ثبت شرکتها در آگهی نامه
9 درج آگهی های احزاب و نهاد های سیاسی و آگهی نامزد های انتخاباتی در آگهی نامه

تخلف در خصوص عناوین و نوشتار
1 می بایست نسبت اندازه خط بیگانه به فارسی 30 به 70 باشد بطوریکه خط فارسی بر بیگانه غلبه داشته باشد
2 بکارگیری اسامی ،عناوین ،اصطلاحات و ترویج زبان بیگانه ،غلط نویسی و غلط گویی در تبلیغات مجاز نمی باشد
3 تبلیغ با متن منحصر به زبان های بیگانه ممنوع می باشد .
4 تبلیغ کالا و خدمات داخلی که نام خارجی دارند ( درصورتی مجاز است که تولید داخل به نمایندگی شرکت خارجی باشد )
5 تبلیغ کالا و خدمات داخلی با سرمایه گذاری مشترک ایرانی و خارجی می بایست با نام ایرانی باشد

قوانین مربوط به ارائه مجوز
1 تبلیغ در خصوص خدمات درمانی : ترک اعتیاد ، خال و جوش صورت ، لاغری و چاقی ، برداشتن چربی ، پلینگ و پاکسازی پوست ، الکترولیز ، چین و چروک ، کاشت و پیوند مو ، لک و پیس ، داروهای ساختنی ، طب سوزنی ، هومیوپاتی ، انرژی درمانی که عواقب و اثرات غیرقابل جبران دارند فقط مختص مراکز پزشکی با درج نام ، نام خانوادگی ، تخصص ، نشانی ، شماره تماس و شماره نظام پزشکی می باشد
2 تبلیغ آموزشگاههای آزاد هنری فقط در صورت ارائه مجوز و پروانه فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با رعایت دقیق متن مجوز و منحصرا با قید نام مصوب مندرج مجاز است
3 تبلیغ مراکز آموزشی فقط در صورت ارائه مجوز رسمی و پروانه فعالیت از وزارتخانه های مربوطه مجاز است
4 تبلیغ رستوران ها و فست فود های فاقد مجوز بهداشت ممنوع است
5 آگهی های مربوط به خواص مواد غذایی ، آشامیدنی ، بهداشتی و آرایش مستلزم گرفتن اجازه از وزارت بهداشت می باشد و همچنین تبلیغ در مورد خواص داروها ممنوع می باشد
6 خدمات آرایشی شبه درمانی ، داروهای لاغری و خدمات بدنسازی ، استخر ها و مراکز تفریحی ، سم پاشی ، گند زدایی آب ، هوا و محیط فقط با داشتن مجوز وزارت بهداشت مجاز می باشد
7 تبلیغ کالاهای وارداتی قاچاق ممنوع بوده و فقط آن دسته از اقلام وارداتی مجاز به تبلیغ می باشند که فعالیت شرکت های خارجی و نمایندگی رسمی آنها توسط وزارت بازرگانی مجاز باشند
8 در تبلیغ کالاها و فرآورده هایی که نشان استاندارد در آنها اجباری می باشد کانون مکلف به اخذ گواهی لازم از سفارش دهنده می باشد
9 در آگهی پیش فروش ساختمانها درج شماره مجوز انتشار آگهی از سازمان مسکن و شهرسازی با درج کلیه اطلاعات طبق مفاد مجوز مربوطه الزامی می باشد
10 تبلیغ و استفاده از هرگونه دستگاه فلزیاب و همچنین ورود آن به کشور منوط به اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی کشور می باشد
11 تبلیغ موسسات مالی فاقد مجوز رسمی بانک مرکزی ممنوع می باشد